Škoda Superb II

První generaci Superbu bylo často vyčítáno, že se vlastně jedná o nízkonákladový, prodloužený Volkswagen Passat se všemi pozitivy i negativy, které z toho plynou. Nová Škoda Superb je ale jiná.

Škoda auto má v koncernu Volkswagen v takovou pozici, že když se v Boleslavi rozhodli vyrobit následovníka Škoda Superb podle sebe, měli volné ruce.

Na první pohled je jasně patrné naprosto minimální sdílení dílů v exteriéru s ostatními příbuznými vozy a to je moc dobře. Je logické, že pod karoserií pracuje mnoho dílů, které naleznete napříč modelovým spektrem značek pod křídly Volkswagenu. Takováto modulová strategie totiž snižuje náklady na vývoj, inženýři pak pracují s dobře známými komponenty, které jen modifikují a sestavují do nových celků. Příkladem budiž podvozková plošina, která vychází z menšího modelu Octavia. Pro potřeby Škoda Superb II byla ale přepracována, zvětšen byl její rozvor i šířka.

Protože je Škoda chápána jako značka, nabízející zejména zajímavý poměr cena/užitná hodnota nebylo pro nás velké překvapení to, že byla před časem ohlášena verze kombi. Zavazadlový prostor o velikosti 565 litrů tak ještě více nabude a dosáhne hodnot, ze kterých se milovníkům chataření a rodinné turistiky dozajista ještě více zatají dech. Uvidíme, zda v kombi po sklopení zadních sedadel vznikne rovná ložná plocha, u sedanu tomu tak není. Jsme také docela zvědaví na designové ztvárnění celého vozu. Škoda Superb totiž máme přes sedm let zažitý pouze jako sedan, a tak stojí před designéry v čele s Jozefem Kabanem nevšední výzva. Zatím údajně nebyl pro oficiální prezentaci stanoven pevný termín. Když už jsme zabrousili do designových vod tak dodejme, že nový Superb by měl na trzích vydržet 5 až 7 let, přičemž zhruba na polovinu tohoto období připadá facelift. Jeho načasování bude pochopitelně závislé na tom, jak bude vůz v příštích letech u zákazníků oblíben.

Zajímavostí je také to, kde se bude Superb vyrábět. Kromě ČR se totiž do výroby zapojí také výrobní závod v Bratislavě (a Škoda se tak stane domácí slovenskou značkou) a v Indii. Ačkoliv by se mohlo zdát, že právě na trzích v Indii a Číně je ideální místo pro „výrobní důchod“ Superbu první generace, vedení automobilky o tom neuvažuje. Ukazuje se totiž, že i na těchto trzích je nyní již třeba přicházet s posledními novinkami. Trh začíná být poměrně náročný, konkurence nespí a vstoupit na tak pro Škodu mladé trhy se starým modelem by byla chyba.

Motory Škoda Superb II

V seznamu motorizací nového Superbu nalezneme i již pomalu dosluhující agregáty 1,9 TDI PD (77 kW) a 2,0 TDI PD (103 kW). Odhlučnění jejich nepříliš vytříbeného zvukového projevu byla věnována velká péče, přepracováno bylo například sání či výfuková soustava, největší díl na odhlučnění agregátu ovšem mají samotné tlumicí materiály. Oproti předchozímu Superbu se akustická pohoda uvnitř vozu rozhodně zlepšila.

Interiér Škoda Superb II

Vnitřek Superbu působí díky použitým materiálům příjemným, hodnotným dojmem. Chválíme použití střídmých černých lakovaných dílů, které interiér celkově velmi zkultivují a vylepší. Černobílý informační displej mezi otáčkoměrem a ukazatelem rychlosti působí decentně, i ostatní grafika sází spíše na jednoduchost než na extravagantní tvary či barevné kombinace. Dílenskému zpracování ani ergonomii není do vytknout, jediný problém nastal s umístěním mobilního telefonu. Chybí totiž přihrádka s rozměry ideálními pro telefonní přístroj. Kolegu to mrzet nemuselo, ten svůj nechal v letadle (naštěstí se spolu večer na hotelu opět shledali), a já jsem nakonec ten svůj uložil do přihrádky mezi sedadly. Nápoje tak musely, chtě nechtě, do bočních kapes ve dveřích. Testovaným vozům vládl v prostřed palubní desky umístěný navigační systém Columbus s dotykovým displejem, který se může pochlubit pamětí o velikosti 30 GB. Z toho 10 GB můžete například pomocí slotu na SD karty zaplnit tím, co rádi posloucháte.

V Superbu jde především o prostor, kterého je na délku opravdu hodně. I přes zkrácení rozvoru o 42 mm si cestující vzadu nemohou stěžovat (v reklamním spotu vzadu dokonce vyhrávala sličná hráčka na violoncello), pro lepší komfort jsou jim k dispozici i opěrky chodidel. Horší je to na šířku a to hlavně vpředu. I přes to, že oproti předchozí generaci narostl Superb do šířky o 52 milimetrů, nenabízí cestujícím vpředu přílišný nadbytek místa v oblasti loktů. Viníkem jsou zejména velmi robustní dveře, které do prostoru pro cestující zasahují možná více, než bychom uvítali. Naopak v oblasti kolen je místa velmi mnoho a to díky zúženému středovému tunelu. Přivítali jsme zadní i přední parkovací senzory s grafickým výstupem na barevný displej, je totiž pravdou, že výhled vzad je díky úzkému zadnímu oknu poněkud omezen. Výhled šikmo vpřed zhoršují masivní A-sloupky, ve kterých nalezneme výdechy klimatizace. Dá se na ně ale zvyknout a po několika minutách jízdy již jejich mohutnost neobtěžovala, o něco zhoršený výhled ale pochopitelně zůstal.

 

Motorizace Škoda Superb II

Z nabídky Škody Superb nové generace si motor vybere každý. Překvapivě poměrně bez problémů si s vozem poradil i přeplňovaný benzinový agregát 1,4 TSI, který tvoří základ nabídky. Nečekejte žádný manažerský expres, výkon motoru je ovšem pro tento vůz dostatečný.

Pod kapotou Škoda Superb je i moderní diesel 2,0 TDI CR, tedy motor se vstřikováním common-rail. Ten stojí na vrcholu dieselové nabídky a doplňuje tak levnější agregáty využívající technologii vstřikování čerpadlo-tryska (PD). Nad nimi vyniká nejen kultivovaností ale hlavně silou. Hodnota zrychlení pod devět sekund hovoří sama za sebe, průměrná spotřeba během testovacích jízd se pohybovala okolo sedmi litrů nafty na 100 km, což je hodnota velmi potěšitelná.

Velmi potěšil zvukový i dynamický projev benzinového přeplňovaného motoru 1,8 TSI o výkonu 118 kW. Jeho kultivovaný chod ve spojení s výkonovou charakteristikou z něj dělá favorita pro Škodu Superb II. Spektrum otáček, ve kterém se motor cítí jako ryba ve vodě začíná pod dvěma tisíci otáček a pokračuje přes celý otáčkoměr vzhůru až za šest tisíc ot./min.

Na pomyslném trůnu pak sedí atmosféricky plněný benzinový šestiválec o zdvihovém objemu 3,6 litru a nejvyšším výkonu 191 kW. Ten je nabízen pouze spolu s automatickou převodovkou DSG, která je sice špičková, na točitých alpských silnicích by ale s manuálem bylo asi více legrace. Pravdou ovšem je, že motor ve spojení s převodovkou ve sportovním režimu umí ze Superbu udělat velmi, velmi rychlý vůz. Plynulý nástup výkonu, který vrcholí při 6200 otáčkách za minutu je zkrátka opojný a vůz může uhánět rychlostí až 250 km/h. I díky velké potenci tohoto motoru v interiéru naleznete velmi příjemná sedadla s dobrým bočním vedením. Škoda auto se za tuto svou vlajkovou loď nemusí ani v nejmenším stydět, celkové sladění pohonu všech kol, silného motoru, podvozku s mezinápravovou spojkou Haldex a řízení dopadlo na jedničku.

Twindoor, anténa a 4 koncovky výfuku

Tři zajímavé detaily Škoda Superb II. Prvním je systém otevírání zadních dveří Twindoor. Zavazadlový prostor Superbu je opravdu obrovský a tak je třeba do něj zajistit adekvátní přístup, na druhou stranu si díky němu Škoda Superb zachovala image seriózního sedanu, která je pro jeho prodej klíčová.

Dalším detailem je střešní anténa, která sice připomíná elegantní „ploutev“, ale opět z ní trčí klasický prut. Nehrají v tom roli finance ani nějaký diktát z Wolfsburgu, je to čistě technická záležitost.

Posledním a neméně zajímavým detailem jsou čtyři koncovky výfuků u vrcholové motorizace 3,6 FSI. To by někomu mohlo připadat jako jistá nabubřelost či dokonce namyšlenost Škody, pravdou ale je, že použití čtyř koncovek výfuku má svůj účel. Proto pod zádí naleznete 2 velké tlumiče výfuku, ze kterých vycházejí dvě koncovky.

Budoucnost Škoda Superb

Škoda Superb je bezesporu povedený automobil. V červnu byl 2008 zahájen prodej všech motorizací. Ostatní verze s pohonem všech kol přibudou na podzim 2008.