Škoda Garde

Škoda Rapid

Typ 743, dvoudveřové kupé odvozené od typu 742, se od roku 1981 vyráběl v pobočném závodě Kvasiny pod názvem Škoda Garde, které bylo později (po zavedení zlepšujících prvků z modelu Škoda 130) přejmenováno na Škoda Rapid.

Od května 1982 se Garde montovalo rovněž v Bratislavských automobilových závodech – a jednalo se tak o vůbec první sériově vyráběný vůz na Slovensku.

Řada Škoda Garde

Výrobní řada: Škoda Garde; Rapid; Rapid 130 (typ 743); Škoda 135 Rapid; 136 Rapid (747)
Výrobní období: 1981 – 1990
Počet vyrobených kusů: 44 634
Charakteristika: osobní automobil s pohonem zadních kol

Motor: čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za zadní nápravou
Objem motoru: 1174 ccm (Garde; Rapid); 1289 ccm (Rapid 130; 135 Rapid; 136 Rapid)
Výkon: 40,5 kW při 5200 ot./min. (Garde, Rapid); 43 kW při 5000 ot./min. (Rapid 130, 135 Rapid); 46 kW při 5000 ot./min. (136 Rapid)
Točivý moment: 85,5 Nm při 3250 ot/min (Garde; Rapid);  94 Nm při 3250 ot/min  (135 Rapid); 97 Nm při 2800 ot./min. (Rapid 130); 100 Nm při 3000 ot./min. (136 Rapid)
Převodovka: v bloku s motorem, v podélném uspořádání: převodovka - rozvodovka – motor

Rychlost: 150 km/h
Zrychlení: 18 s (Garde, Rapid), 17 s (Rapid 130), 15 s (135 Rapid), 14 s (136 Rapid)
Spotřeba: 6,5 až 9,7 litru na 100 km (Garde, Rapid), 5,8 až 8,9 litru na 100 km (Rapid 130), 5,7 až 8,9 litru na 100 km (135 Rapid, 136 Rapid)

Podvozek: bezrámová konstrukce
Rozměry: Škoda Garde: 4175 x 1610 x 1400 mm, Škoda Rapid: 4200 x 1610 x 1380 mm
Váha: pohotovostní podle typu a provedení 855 až 915 kg
Karoserie: celokovová; samonosná; uzavřená – čtyřmístné coupé

Poznámka: v průběhu výroby několikrát modernizován, vyrobeno 11 179 vozů Škoda Garde, Rapid, 22 475 vozů Škoda Rapid 130, 1272 vozů Škoda 135 Rapid, 9708 vozů Škoda 136 Rapid.

ZDroj: Škoda Auto a.s.