40 let od zahájení výroby modelu Škoda 100/110

15.08.2009 10:23

Před čtyřiceti lety byla v Mladé Boleslavi zahájena výroba modelu Škoda 100/110. Do roku 1977 sjelo z výrobní linky více než milion vozů.

Typ Škoda 100/110 navázal na předchozí model 1000/1100 MB. Novější varianta byla tehdejším face-liftem předchůdce, kvůli němuž byl na začátku 60. let (1960 až 1964) vybudován zcela nový výrobní areál od motorárny po karosárnu. Automobilka tak byla vybavena nejmodernějšími technologiemi. Výstavba znamenala i cenné zkušenosti pro celou generaci techniků.

Ještě před zahájením sériové výroby vypukl v mladoboleslavské automobilce ničivý požár (12. srpna 1969), který zasáhl starou část závodu a zlikvidoval především nářaďovnu (požářiště mělo plochu 24 000 m2, přímé škody dosáhly výše 320 milionů korun). Náběh výroby nového vozu se však přesto nezpozdil a na konci srpna byla veřejnosti představena nová škodovka, s moderní karoserií, novým interiérem a některými novými konstrukčními prvky.

V letech 1969-77 bylo vyrobeno celkem 1 079 708 v provedení sedan (100, 100L, 110L, 110LS). V roce 1970 začal pobočný závod v Kvasinách s výrobou dvoudvéřové verze Škoda 110 R. Toto kupé zůstalo ve výrobě až do roku 1980.

Z vozu Škoda 100/110 bylo odvozeno několik prototypů a malosériových vozů, například italský vůz Škoda Kirby a podobná belgická Škoda V.F.Buggy, Škoda 110 Super Sport, známá později jako Upír z Feratu, nebo 1100 GT Ústavu pro výzkum motorových vozidel.

 

Zdroj: Škoda Auto a.s.