Škoda Favorit

Škoda Favorit je model osobního automobilu vyráběný automobilkou Škoda od roku 1988 do roku 1995. Automobil byl poprvé představen v roce 1987 na strojírenském veletrhu v Brně. Pro tuzemský automobilový průmysl znamenal Favorit velký krok vpřed. Stal se druhým automobilem (po Ladě Samaře) v bývalých komunistických státech, který nebyl licenční a svými vlastnostmi se mohl ve své třídě postavit vedle západoevropských aut. Měl hospodárné provozní vlastnosti a zájem o něj překonával výrobní kapacity.

     Koncepce osobních automobilů se u hlavních evropských výrobců koncem 70. let 20. století orientovala na pohon přední nápravy a příčně uložený motor. Vozidla s takovou koncepcí dosahovala menších rozměrů, nižší hmotnosti a nižší spotřeby. Po neúspěšných jednáních Škodovky s firmami Volkswagen, Renault, Fiat o koupi licencí a technologie na výrobu takové koncepce vozidla, se Škoda rozhodla uskutečnit vlastní vývoj vozidla s poháněnou přední nápravou.

     Vedoucím vývoje nového automobilu byl v březnu 1983 pověřen Petr Hrdlička, syn někdejšího vrchního ředitele, který působil v továrně od roku 1942. Nový ředitel začínal jako učeň a jeho osobní i rodinná historie byla spjatá s firmou a projekt nového vozidla od začátku chápal jako prestižní úkol. Vyžadoval vysoké pracovní nasazení a při jednaní s lidmi byl nekompromisní a někdy i bezohledný a despotický. Zůstala už jen maličkost, totiž za dva a půl roku vyvinout

automobil a postavit továrnu, i přestože tato operace obvykle trvá pět roků.

 

Design Pininfarina

Hrdlička hned po svém jmenování navázal kontakt s designerskými firmami Pininfarina, Ital Design a Bertone, ohledně návrhu karoserie nového automobilu. Nejvýhodnější nabídku učinila firma Bertone, a proto s ní byla 1. června 1983 podepsána smlouva. Ještě v září 1983 odjeli pracovníci vývoje škodovky do Itálie, kde jim byl představen v měřítku 1:5 a v prosinci byla do Mladé Boleslavi dodána maketa v měřítku 1:1. Karosérie prvního auta byla hotová na Silvestra 1984.

 

Motor - spolupráce s Porsche

Problémem však byl ještě motor, který měl být podle původních představ převzatý ze Škody 120. Evropské hospodářské společenství přijalo v listopadu 1983 přísnější předpisy o emisích – začínala éra bezolovnatého benzínu, katalyzátorů a elektronických karburátorů. Tento motor však nebyl vůči bezolovnatému palivu odolný, takže konstruktéři museli udělat značné úpravy motoru. Významnou spolupráci přinesla firma Porsche, se kterou Škoda podepsala smlouvu o odhlučnění a zavěšení motoru.

V prosinci 1984 nastal čas intenzivních zkoušek, při kterých pomáhala i kopřivnická Tatra, která měla vlastní zkušební polygon. Od září 1986 jezdila auta životnostní zkoušku na 150 000 km. Výsledky byly souběžně porovnávány se zkušebními auty Fiat Uno a Volkswagen Golf. Škoda Favorit dopadla dobře.

Škoda Favorit 135 a 136 (typ 781)

Favorit byl prvním modelem značky Škoda s motorem umístěným vpředu a přední hnanou nápravou. Svoji premiéru měl Favorit v červenci 1987 a až do roku 1990 se vyráběl souběžně s vozy typové řady Škoda 105/120/130. Jednalo se o hatchback se splývavou zádí a základním motorem o objemu 1289 cm3.

Vzhledem ke zpřísněným emisním předpisům se na trhu začaly postupně objevovat Favotity s různě modifikovanými motory, nejprve neřízeným a později řízeným katalyzátorem. Automobilka nabízela řadu limitovaných sérií tzv. akčních modelů (Black Line, Silver Line, Green Line atd.) s nadstandardní výbavou.


Výrobní řada Škoda Favorit

Škoda Favorit 135 L; LS; LX; GLX; Le; LSe; L Praktik; Škoda Favorit 136 L; LS; LX; GLX; Le; LSe; Li; LSi; L Praktik
Výrobní období: 1987 – 1995
Počet vyrobených kusů: 783 167
Charakteristika: osobní a lehký užitkový automobil s pohonem předních kol

Motor: čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný napříč před přední nápravou
Objem motoru: 1289 ccm
Výkon: 43 kW při 5000 ot./min.; 40 kW při 5000 ot./min. od roku 1993 (135); 46 kW při 5000 ot./min.; 50 kW při 5000 ot./min. od roku 1993 (136)
Točivý moment:  94 Nm při 3000 až 3250 ot./min. (135); 100 Nm při 3000 až 3750 ot./min. (136)
Převodovka: v bloku s rozvodovkou a motorem

Rychlost: 150 km/h (motor 50 kW)
Zrychlení: 14 s (motor 50 kW)
Spotřeba: (90 km/h – 120 km/h – město) 5,2 – 7,0 – 7,6 litru/100 km (motor 46 kW) až 5,7 – 7,9 – 8,3 litru/100 km (motor 40 kW)

Podvozek: bezrámová konstrukce
Rozměry: 3815 x 1620 x 1415 mm
Váha: pohotovostní 840 kg; celková 1290 kg
Karoserie: celokovová; samonosná; Favorit – pětimístný; pětidveřový hatchback; Favorit Praktik – dvoumístný; pětidveřový hatchback

Poznámka: typ 135 vyráběn od roku 1988

Zdroj: Škoda Auto a.s.